Śmierć bliskiej osoby jest zawsze wydarzeniem, które stanowi wielkie wyzwanie dla całej rodziny. Bardzo trudno jest pogodzić się ze śmiercią osoby obdarzonej silnymi uczuciami, niezależnie od tego, czy śmierć nastąpiła z powodu choroby, czy nieszczęśliwego zdarzenia. W takich sytuacjach trudno jest przetworzyć emocje i skupić się na dopełnieniu niezbędnych formalności. Jednak aby zakład pogrzebowy mógł odebrać ciało i odpowiednio rozliczyć wszystkie koszty związane z pochówkiem, musi zostać zebrana odpowiednia dokumentacja. Przyjrzyjmy się bliżej procedurom, których należy przestrzegać po śmierci bliskiej osoby.
Niezbędna dokumentacja po śmierci
Każdy zgon wymaga zebrania odpowiednich dokumentów, na podstawie których można odebrać ciało, a firma pogrzebowa może rozpocząć przygotowania do ceremonii. Wydane zaświadczenie jest również niezbędne do otrzymania świadczeń pieniężnych związanych ze śmiercią bliskiej osoby. Podstawowym potrzebnym dokumentem jest akt zgonu. Jest to specjalny formularz, który może zamówić lekarz, który stwierdził zgon. Każdy lekarz posiadający licencję na wykonywanie zawodu jest uprawniony do wystawienia tego dokumentu. Istnieje w tej kwestii pełna dowolność, więc niekoniecznie musi to być osoba, która prowadzi własną placówkę medyczną lub jest zatrudniona w publicznej służbie zdrowia. W rzeczywistości może to być lekarz opiekujący się zmarłym, lekarz pogotowia lub lekarz rodzinny. Jeżeli zgon nastąpił podczas pobytu w placówce medycznej (np. szpitalu), placówka wystawia kartę zgonu. Jeśli śmierć nastąpiła podczas udzielania pomocy przez zespoły ratownictwa medycznego (nie lekarzy), ratownicy medyczni wzywają lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
Najważniejszy dokument – akt zgonu
Na podstawie aktu zgonu, który otrzymasz od swojego lekarza, musisz udać się do Rejestru, aby otrzymać akt zgonu. Wydawane jest w gabinecie przełożonego ze względu na miejsce zgonu. Może to być biuro, w którym zmarły mieszkał, jeśli śmierć nastąpiła, na przykład w mieszkaniu należącym do zmarłego, lub biuro, w którym mieszkał w chwili śmierci, na przykład w placówce opiekuńczo-pielęgnacyjnej. Z wnioskiem do Rejestru mogą wystąpić najbliżsi krewni zmarłego, w tym małżonek lub dzieci. Ale to samo dotyczy dalszej rodziny, tych, którzy mieszkali ze zmarłym i każdego, kto był świadkiem śmierci. Akt zgonu i dowód osobisty zmarłego należy przedstawić w sekretariacie. Jeżeli wnioskodawca nie posiada tego dokumentu, musi wypełnić oświadczenie zawierające dane zmarłego. Akty zgonu są wydawane w trzech egzemplarzach, ale w razie potrzeby Sekretariat może wydać dodatkowe odpisy. Mogą być potrzebne przy załatwianiu spraw spadkowych lub ubieganiu się o świadczenia w towarzystwach ubezpieczeniowych.
Zgłoszenie do zakładu pogrzebowego
Zgłaszając się do zakładu pogrzebowego należy przedstawić skrócony odpis aktu zgonu, dowód osobisty zmarłego oraz oświadczenie o podstawie jego ubezpieczenia (praca, emerytura lub renta). Konieczne będzie również okazanie własnego dokumentu tożsamości. Zakład pogrzebowy może w imieniu rodziny dokonać wszelkich formalności w urzędzie meldunkowym. Warto pamiętać, że na prośbę rodziny zmarłego zakład pogrzebowy może również, na podstawie upoważnienia, dopełnić wszelkich formalności w ZUS, KRUS, WBE czy ZER MSWiA.
Jeśli spodobał Ci się ten artykuł to sprawdź stronę Anielski Orszak
0 komentarzy